close
تبلیغات در اینترنت
نقد فیلم کوچه بی نام
بستن پنجره
با کليک بر روي +1 سایت ما را در گوگل محبوب کنيد.
به ما +1 بدهيد!
کمی طاقت داشته باشید...

وی ست

مرجع دانلود فیلم و سریال

امروز جمعه 23 آذر 1397 روز خوبی داشته باشید.

مکان تبلیغات شما
آخرین ارسالی های انجمن
درخواست فیلمفیلم های درخـــواستی خودر را از طریق لینک زیر به گوش ما برسانید .
خبر نامه با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار مطالب و سایت ما با خبر شوید .
تبلیغات
نقد و بررسی فیلم کوچه بی نام
نقد و بررسی فیلم کوچه بی نام

کارگردان : هاتف علیمردانی

 

بازیگران : امير آقايي, فرهاد اصلاني, فرشته صدرعرفايي, باران كوثري, پانته‌آ بهرام و ...

 

خلاصه داستان : داستان دو خانواده است كه در يكي از محله‌هاي جنوب شهر تهران زندگي مي‌كنند و درگير اتفاقاتي مي‌شوند

 

 

منتقد: روزبه جعفری - امتیاز ۵ از ۱۰ (۲ از ۴)

 

 

media/kunena/attachments/2376/-4Copy.jpgکوچه بی نام براساس یک الگوی از پیش تعیین شده شکل گرفته است. دو خانواده جنوب شهری. پدر و مادری مذهبی و سنتی. دختری جلف و به اصطلاح امروزی. که نوع لباس پوشیدن و رفتارهای اجتماعی‌اش، در تضاد با پدر و مادر قرار گرفته، و همواره با آن‌ها درگیر است. دختر حتماً دوست پسر دارد و ناخن‌هایش را هم لاک می زند. یک خواهر معصوم و پاک، تا در تضاد با خواهر اول خود قرار بگیرد. به همراه یک همسایه مهربان و صمیمی. همه چیز آماده است تا ناگهان اتفاق ناگواری در میانه رخ دهد، و تا آخر غم و اندوه از سر و روی این دو خانواده ببارد. فیلم اینگونه مسیر خود را آغاز می‌کند . اما فیلمنامه در جهت تعیین مسیر محوری روایت خود، دچار اشکال است. اساس روایت فیلم بر مبنای "نصیبه" و رابطه ای است که با حمید دارد . آن‌ها یکدیگر را دوست دارند. (و چقد این دوست داشن در قالب نامه دادن‌های یواشکی، بد و مانند فیلم‌های یک دهه قبل است)، مادر حمید با ازدواج آن‌ها مخالف است.حمید برای کار با هواپیما می‌خواهد به لرستان برود که هواپیما سقوط می‌کند. و حال احتمال مرگ او وجود دارد .این خط اصلی روایت است. اما در عمل، ما می‌بینیم که شخصیت محوری داستان، نه آن دختر عاشق و پسر، بلکه خواهر آن دختر به نام محدثه است. همان دختر لوس و جلف. فیلم با او شروع می‌شود. در حالی که دارد از ماشین دوست پسرش پیاده می‌شود. تا نیمه فیلم و نقطه عطف اول، ما با محدثه هستیم. که یک تیپ تمام عیار است. یک تیپ سطحی بدون پرداخت؛ از یک دختر جنوب شهری که دوست پسری پیر دارد که دارای زن و بچه است. رابطه بچه گانه این مرد با دختر، یک خرده داستان لوس و نچسبی را به وجود آورده که از جایی دیگر کاملاً رها می‌شود.( آن مرد و ناله‌هایش که من تنها هستم و تو حالم را خوب می‌کنی همان قدر کلیشه و غیرقابل باور است که در انتهای فیلم، دختر یکدفعه به نتیجه می‌رسد او را ترک کند. و جالب تر اینکه این مرد عاشق پیشه خیلی هم پولدار نیست.) و اصلاً فلسفه وجودی‌اش مشخص نیست.

media/kunena/attachments/2376/-2Copy.jpgحال سؤال اینجاست که وقتی ما خط اصلی روایتمان در مورد دو شخصیت دیگر است، چرا در فیلم محور روایت را اشتباهی قرار داده‌ایم؟ چرا فیلم روی محدثه فوکوس می‌کند؟ در حالی که او در نهایت می‌تواند یک خط فرعی باشد در مسیر اصلی قصه. مقدمه چینی ابتدایی تا نقطه عطف اول، کاملاً در راستای جزئیات رفتاری این تیپ تکراری است. بدون ذره ای تلاش برای شخصیت پردازی . حال که ما منتظر داستان این دختر هستیم، در یک سوم ناگهان می‌فهمیم اصلاً مسیر اصلی روایت چیز دیگری است. بعد از این گره، تا پایان ما عملاً شاهد بسط دادن همین گره هستیم. و این اتفاق وحشتناک ( مرگ پسر) عملاً تبدیل به یک چالش دراماتیک، برای این شخصیت‌ها نمی‌شود. نه با گره گشایی‌های متعدد رو به رو هستیم، و نه در راستای این اتفاق، این آدم‌ها را قرار است بهتر بشناسیم و درگیر چالش اخلاقی‌شان شویم.درگیر به اصطلاح عشقشان شویم . مادر از همان ابتدا تا پایان بهت زده است و منفعل و دختر هم اشک می‌ریزد. و ما تا آخر نمی‌فهمیم که این چجور عشقی است . و اصلاً چرا نباید یک طرف این عشق محور ماجرا باشد؟ چرا داستان از روایت کسی باید تعریف شود که عملاً نقشی در روایت ندارد؟ البته ما گاه ساختارهایی را داریم که بر اساس آن‌ها، واقعه مرکزی در حاشیه، و از طریق روایتی فرعی، تاثیرات اتفاق اصلی را در شخصیت‌ها مشاهده می‌کنیم . ولی این فیلم پس از نقطه عطف اول، صرفاً ناله سر می‌دهد و تصاویری سانتی مانتال از غصه خوردن‌های متوالی را نشانمان می‌دهد . بدون ذره ای شخصیت. ذره ای فردیت . ذره ای عشق و دوست داشتن که از بین این‌ها حادث می‌شود . فیلم عملاً از نیمه درجا می زند و فیلمساز برای حفظ ریتم خود مجبور می‌شود دست به دامان اتفاقات بی ربطی بشود که وظیفه ای جز حفظ ریتم ندارند .مانند بخش سقوط کودک در چاه و زمان زیادی که عملیات نجاتش را به تصویر می‌کشد

media/kunena/attachments/2376/-3Copy.jpgفیلم در انتهای خود دست به یک افشای راز می زند. که مصداق بارز رودست زدن به مخاطب است. گویا فیلمساز نمی‌داند که روایت آشفته خود را در نهایت چگونه جمع کند و بنابراین دست به یک افشای راز می زند. غافل از اینکه ما باید در طول روایت نشانه‌هایی را از اتفاق پایانی می‌دیدیم. نمی‌گویم آن راز نهایی چیست. اما ما باید در طول روایت، کدهایی را از سوی کاراکتر پانته آ بهرام دریافت می‌کردیم. و باز سوالی که به وجود می‌آید این است که آیا پسر این راز را قبل از درخواست ازدواجش می‌دانسته؟ اگر می‌دانسته پس برای چه درخواست ازدواج داده؟ و اگر نمی‌دانسته چه می‌شود که پدر یکدفعه حین رفتن چنین رازی را با او در میان می‌گذارد؟ و حال در این میان رابطه میان این مرد( اصلانی) و زنش چیست؟ درجایی از فیلم محدثه از مادرش می‌پرسد که تو عاشق پسر عمویت هستی؛ چرا که همیشه نامش آمدنی گریه‌ات می‌گیرد. مادر سکوت می‌کند و لبخند می زند. مرد هم که ماجرای رازشش را می دانیم . حال سؤال اینجاست که این زوج اساساً براچه کنار هم هسند؟ آیا عاشق یکدیگرند؟ آیا همدیگر را تحمل می‌کنند؟ و یا اینکه مجبور به ادامه شده‌اند؟ فیلم عملاً بی پاسخ است و منفعل. و نمی‌تواند آدم‌هایش را به درستی بسازد و شکل دهد. آن پسر و حادثه مرگش زمانی برای ما اهمیت پیدا می‌کرد که او را می‌شناختیم . او یک عنصر ناشناخته است. حال رفتن و گم شدن او چه تاثیری در حال تماشاگر دارد؟ فیلم در پایان با یک سکانس سوررئال تمام می‌شود. که اصلانی در کنار یک دریاچه عجیب ایستاده. که سخت بی منطق است و بیرون از فضا و لحن رئال فیلم. که ای کاش حذف می‌شد. اما در پایان سوالی که برای ما به وجود می‌آید این است که اساساً چرا ما باید شاهد زندگی این انسان‌های بدون هویت و نامشخص می‌شدیم؟ چه دلیلی برای تماشا کردن غصه خوردن انسان‌هایی وجود دارد که به دستور کارگردان گریه و زاری می‌کنند؟ اصلاً چرا باید چنین فیلمی ساخته شود؟ برای اینکه همه را دعوت کنیم برای اشک ریختن؟ غصه خوردن برای چه؟

ارسال به تلگرام

ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
  • پیشنهادی
  • پربازدید
  • جدید
  • نظرات

تبلیغات

آمار سایت

  • کل مطالب : 361
  • کل نظرات : 38
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 7
  • بازدید امروز :24
  • باردید دیروز : 41
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 169
  • بازدید ماه : 621
  • بازدید سال : 69,032
  • بازدید کلی : 325,335
  • آرشیو

    نویسندگان

    چت باکس

    ارشيو پيغام کوتاه   
     

    لینک دوستان

    تبادل لینک هوشمند

    تبادل لینک هوشمند : برای تبادل لینک ابتدا مارا دقیقا به این صورت با عنوان وی ست مرجع تحصصی دانلود فیلم وآدرس http://www.weset.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد

    عنوان :
    آدرس :
    کد : کد امنیتیبارگزاری مجدد

    کاربران

    جستجو


    صفحات جداگانه

    عضویت سریع

    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد